Antioxidanty


                                                  1 .   SUŠENÉ SLIVKY
Živiny: vitamíny A, B3 a B6, draslík, železo, vláknina
Účinok: V množstve antioxidantov neprekonateľne vedú. Okrem toho sú
bohatým zdrojom vlákniny, pomáhajú udržiavať pod kontrolou krvný tlak,
chránia srdce, podporujú mozgovú činnosť, dodávajú energiu, predchádzajú únave, zlepšujú rast vlasov a prospievajú pleti i očiam.
                                                    2 .   HROZIENKA

Živiny: vitamíny skupiny B, draslík, prírodný cukor, vláknina
Účinok: Pri namáhavej telesnej či duševnej práci vám dodajú energiu
rýchlosťou blesku. Sú ideálnou maškrtou, pretože obsahujú ľahko stráviteľné cukry, kopec zdraviu prospešných látok, ničia voľné radikály a podporujú peristaltiku čriev.
                                                               3 .   ČUČORIEDKY

Živiny: vitamíny C a E, betakarotén, myrtilín, železo, vláknina
Účinok: Najdôležitejšou zložkou čučoriedok je myrtilín, teda rastlinné
farbivo s antioxidačným účinkom, ktoré chráni pred rakovinou a
degeneratívnymi ochoreniami. Modrofialové bobule pôsobia priaznivo aj na
hladinu cukru v krvi, regulujú trávenie, zlepšujú mozgovú činnosť a sú
lahôdkou pre oči.
                                                                                         4 .   ČERNICE
Živiny: vitamíny C, E, kyselina listová, mangán, salicyláty, flavonoidy
Účinok: "Čierne maliny" predchádzajú starnutiu pokožky a srdcovým
ochoreniam. Sú bohatým zdrojom salicylátov - aktívnych zložiek, ktoré sa
nachádzajú v acylpyríne a pomáhajú bojovať s infekciami. Niektoré štúdie
ukázali, že salicyláty majú aj protirakovinové vlastnosti.
                                                                                5 .   RUŽIČKOVÝ KEL
Živiny: vitamíny A a C, železo, sinigrín
Účinok: Ružičkový kel je veľmi vhodnou potravinou pri detoxikácii
organizmu, pretože zvyšuje hladinu antioxidantu glutatiónu, ktorý pomáha
pečeni zbavovať sa jedov. Sinigrín zabíja bunky, ktoré majú sklon stať sa
rakovinovými.
                                                                                      6 .   BRUSNICE
Živiny: vitamíny A a C, triesloviny, organické kyseliny, minerálne soli
Účinok: Pôsobia dezinfekčne pri zápaloch obličiek a ochoreniach močového mechúra i močových ciest. Obsahujú látku, ktorá znemožňuje baktériám uchytiť sa v bunkovej výstelke, čím im bráni množiť sa. Okrem toho bojujú proti rakovine, infarktu a chorobám srdca.
                                                                                        7 .   JAHODY
Živiny: vitamíny B6 a C, betakarotén, mangán, kyselina listová a elagová
Účinok: jahody sú vynikajúcou zásobárňou vitamínu C (citrón sa môže pred nimi skryť), ktorý je nevyhnutný pri tvorbe kolagénu. Kyselina listová a elagová majú silné antikarcinogénne a protizápalové vlastnosti.
                                                                                          8 .   ŠPENÁT
Živiny: vápnik, horčík, zinok, karotenoidy, vitamíny skupiny B, vitamín C
Účinok: Ak si ho budete servírovať pravidelne, spoľahlivo vás ochráni pred voľnými radikálmi a zaktivuje vaše črevá. 50 g špenátu pokryje dennú dávku horčíka, ktorý posilňuje srdce a cievy, aktivuje látkovú premenu a v súhre s vápnikom predchádza predčasnému rednutiu kostí.
                                                                              9 .   MALINY
Živiny: vitamín B3 a C, kyselina listová, železo, mangán, flavonoidy,
antokyaníny
Účinok: Vysoký obsah vitamínu C posilňuje imunitu a pomáha predchádzať mnohým neduhom, od srdcových chorôb až po očné problémy. Maliny účinne chránia aj pred baktériami a vírusmi, majú protizápalové vlastnosti a zabraňujú nepriaznivým zmenám v bunkách. Patria k najlepším ovocným zdrojom vlákniny a podporujú trávenie.
                                                                               10 .   LUCERNA SIATA
Živiny: vitamíny skupiny B, vitamíny A, C a E, vápnik, horčík, fosfor,
draslík, kremík, zinok
Účinok: Lucernové klíčky sú veľmi ľahko stráviteľné a nabité živinami,
ktoré ocenia Každá bunka nášho tela musí denne odolávať približne

12 000 atakom voľných radikálov. najmä vaše oči, pokožka, srdce, nervy, mozog a imunitný systém. Lucerna je vhodná aj pre večne vyčerpaných, pretože odstraňuje duševnú i fyzickú únavu. Okrem toho zabraňuje predčasnému vypadávaniu vlasov.

                                               11 .   BROKOLICA
Živiny: vitamíny skupiny B, vitamín C, betakarotén, vápnik, železo, zinok
Účinok: Okrem toho, že disponuje ochrannými látkami, ktoré pôsobia ako lapače radikálov, sa brokolica preslávila ako vynikajúci spevňovač kostí - dokonca lepší než jogurt. Má silné protirakovinové účinky, chráni pred infekciami a priaznivo vplýva na oči, kožu i nervy.
                                            12 .   ČERVENÁ REPA

Živiny: železo, mangán, draslík, kremík, betakyanín, vláknina
Účinok: Vynikajúco prečisťuje krv a má protirakovinové vlastnosti.
Podporuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu tým, že napomáha regeneráciu bielych krviniek. Charakteristickú tmavočervenú farbu repe dodáva silný antioxidant betakyanín.
                                                        13 .   AVOKÁDO

Živiny: vitamíny skupiny B, vitamíny C a E, karotenoidy, draslík, zinok,
luteín
Účinok: Výborne vyživuje pokožku a pomáha ju udržiavať jemnú a pružnú. Vysoký obsah omega-3 mastných kyselín odďaľuje tvorbu vrások a podporuje činnosť mozgu. Antioxidant luteín sa osvedčil ako prevencia očných a srdcovo-cievnych ťažkostí.
                                                                   14 .   GRAPEFRUIT
Živiny: vitamín C, betakarotén, kyselina listová, lykopén, draslík,
flavonoidy, vláknina
Účinok: Už polovica grepu na raňajky vám zlepší náladu, oživí imunitný
systém a podporí trávenie. Veľké množstvo vlákniny zbaví telo jedovatých
látok a zníži hladinu cholesterolu. Pri dlhodobejšom pojedaní grapefruitov
stratíte aj pár nežiaducich "kilečiek".
                                                                         15 .   ČERVENÁ PAPRIKA
Živiny: vitamín C a E, betakarotén, vitamíny B1, B2 a niacín, selén, zinok
Účinok: Neobyčajne vysoké množstvo vitamínu C, A a E robí z papriky
obranného špecialistu, ktorý nedá šancu prechladnutiu, nádche ani chrípke. Paprika zároveň bojuje proti všetkým príznakom starnutia, vrátane degenerácie kože, chráni pred problémami s pamäťou a očnými ochoreniami.

                                                   16 .   ČEREŠNE
Živiny: vitamín C, draslík, vápnik, horčík, kvercetín, kyselina elagová
Účinok: Zapamätajte si, že čím tmavšie plody zoženiete, tým väčšiu porciu minerálnych látok dostane vaše telo. Čerešne prečisťujú krv a odvodňujú, vďaka čomu chránia srdce, krvný obeh, pečeň i obličky. Antokyaníny podporujú imunitu, kyselina elagová sa stará o zdravie pleti a vlasov.
                                                       17 .   KIVI

Živiny: vitamíny B, C, E, luteín, draslík, vláknina
Účinok: Pomáhajú predchádzať mnohým chorobám spojeným s vyšším vekom, od vysokého krvného tlaku až po nespavosť a vyčerpanosť. Vysoký obsah vlákniny podporuje trávenie a znižuje hladinu cholesterolu.
                                                            18 .   FAZUĽA

Živiny: kyselina listová, železo, mangán, draslík, bielkoviny, vláknina
Účinok: Kto by o nej povedal, že sa umiestni v top dvadsiatke potravín
bohatých na antioxidanty! Okrem toho je vynikajúcim zdrojom bielkovín, ktoré sa starajú o vyrovnanú hladinu energie a udržiavajú bunky
v dobrom stave.
                                                    19 .   CESNAK

Živiny: vitamíny B6 a C, vápnik, síra, s-alylcysteín
Účinok: Strúčik cesnaku je lepší ako antibiotiká, pretože si bez
vedľajších účinkov dokáže poradiť s baktériami a hubami. Popritom upravuje hladinu tukov, cholesterolu a výborne zrieďuje krv, čím znižuje
nebezpečenstvo infarktu. Síra asistuje pri tvorbe nových buniek a uchováva mladistvý vzhľad pokožky, vlasov a nechtov. S-alylcysteín zas pôsobí proti rakovine.
                                                 20 .   SEZAMOVÉ SEMENÁ

Živiny: vitamíny skupiny B, vitamín E, vápnik, železo, horčík, zinok,
omega-6 a omega-9 mastné kyseliny
Účinok: Napriek tomu, že majú miniatúrne rozmery, stali sa symbolom
nesmrteľnosti
a starobylosti Indie. Sezam omladzuje, vyhladzuje vrásky,
pomáha organizmu vyrovnať sa so stresom, podporuje imunitu, aktivuje činnosť nervov, mozgu a posilňuje srdce i kosti.

 
 
TOPlist