Potraviny,ktoré chránia mozog :

čokoláda a litre kávy

 

Vhodne zvolená strava hrá v ľudskom živote zásadnú úlohu. Môže zabrániť srdcovím ochoreniam, vysokému krvnému tlaku i rakovine. Konzumáciou určitých potravín však môžete zlepšiť i mozgovú činnosť a predísť vzniku Alzheimerovej choroby. 

      Napriek tomu, že v súčasnej dobe stále nemáme liek, ktorý by dokázal vyliečiť Alzheimerovu nemoc, alebo demenciu, existujú potraviny, ktoré v celkovom zdraví našej mysli hrajú pozitívnu rolu.

Alzheimerové asociácie medzi nich zaraďujú stravu, ktorá znižuje riziko srdcových onemocnení a cukrovky, podporuje dobrý prietok krvi do mozgu a neobsahuje príliš tuku a cholesterolu.

Zoznámte sa s desiatimi potravinami, ktoré udržia mysel sviežu.

Jablka

Dôvod, prečo schrúmať tak odporúčané jedno jablko denne? Jablká obsahujú rastlinný antioxidant flavonoid kvercetín, ktorý udržuje zdravé duševné pochody tým, že ochraňuje mozgové bunky.

Podľa vedcov z Cornellskej univerzity kvercetín chráni mozgové bunky pred útokmi voľných radikálov, ktoré môžu poškodiť vonkajší obal zložený z jemných neurónov. To môže následne viesť k kognitívnemu poklesu.

Pre dostatočný príjem tejto prírodnej substancie konzumujte jablká i so šupkou.

Škorica

Beta - amyloidové plaky, niekedy tiež nazývané senilné plaky, sú jedným z hlavných znakév Alzheimerovy nemoci. Ďalším znakom sú neurofibrilárne kĺbka obsahujúce hyperfosforylový protein tau.

Doposiaľ prebiehajúci výskum z Kalifornskej univerzity v Santa Barbare zatiaľ odhalil, že dve zložky v škorici - proantocyanidin a cinnamaldehyd - môžu zničiť tieto nebezpečné tau proteiny. Aj keď výskum ešte nie je dokončený, určite nemôže byť na škodu posypať si škoricou, ktorá je rovnako významným antioxidantom, jogurt alebo ovsenú kašu.

Čokoláda

Iste už ste počuli o pozitívnych účinkoch čokolády na zdravie. Medzi klady patria zníženie krvného tlaku, rizika srdcových ochorení aj odvrátenia depresie. Čokoláda však tiež podľa vedcov dokáže udržať vašu myseľ zdravú a bystrú a znižuje riziko vzniku demencie.

Štúdie z roku 2009 zistili, že už 10 gramov kvalitnej horkej čokolády denne pomáha chrániť pred stratou pamäti spôsobenú vekom. Lekársky experti dávajú tento jav do súvislosti s obsahom polyfenolov v kakau, ktoré podporujú prietok krvi do mozgu.

Špenát

Táto listová zelenina je plná živín, ktoré vás môžu ochrániť pred demenciou. Sú to predovšetkým foláty, vitamín E a vitamín K. Len pól šálky vareného špenátu obsahuje tretinu odporúčanej dennej dávky folátov a päťkrát vyššie množstvo vitamínu K, než denne potrebujete.

Neurologická štúdia z roku 2006 odhalila, že už tri porcie listovej zeleniny alebo zeleniny sýtych farieb denne môže pomôcť znížiť riziko kognitívneho poklesu až o 40 percent. Vitamíny E a K sú rozpustné v tukoch, preto si špenát nezabudnite pokvapkať napríklad olivovým olejom.

Káva

Kávičkári majú ďalší dôvod, prečo neskoncovať so svojim zlozvykom. Nedávna fínska štúdia, ktorej sa zúčastnilo 1 400 dĺhodobých pijákov kávy, odhalila, že ľudia, ktorí pijú tri až peť šálkov denne, vo svojich štyridsitich až päťdesiatich rokoch znižujú svoje šance na vyvinutie Alzheimerovej choroby až o 65% v porovnaní s tými, čo pijú menej než dva šálky.

Vedci veria, že za ochrannými účinkami kávy stojí kofein a velké množstvo antioxidantov, ktoré káva obsahuje.

Extra panenský olivový olej

ADDL (B-derived diffusible ligands) sú neurotoxíny, alebo mozgové jedy, ktoré sa podieľajú na strate pamäte a prispirvajú k vzniku Alzheimerovej choroby. Tieto molekuly ničia neuróny v hipokampe (pamäťové centrum mozgu) a človeku potom prestáva slúžiť pamäť.

Podľa štúdie expertov z Monellskej a Severozápadnej univerzity v Spojených štátoch môže extra panenský olivový olej bojovať proti ADDL. Tento olej obsahuje prirodzene sa vyskytujúcu zložku zvanú oleocanthal, ktorá by v budúcne mohla byť používaná v liekoch proti Alzheimerovej chorobe.

Ostružiny

Ako stárneme, je pre nás čím ďalej ťažší učiť sa nové veci, ako je napr. nový tanec alebo cudzí jazyk. Mozgové bunky podliehajú zápalom a prestávajú pracovať tak, ako by maly. Ostružiny však môžu ich prácu podporiť, pretože obsahujú antioxidanty známe ako polyfenoly, ktoré ničia zápaly a podporujú komunikáciu medzi neurónmi.

Podľa štúdie Tuftskej univerzity z roku 2009 tak ostružiny môžu zlepšovať našu schopnosť vstrebávať nové informácie.

Kari

Voňavé kari korenie obsahuje zložku príbuznú zázvoru, která sa nazýva turmerik. Táto látka je obzvlášť bohatá na kurkumin, ktorý podľa expertov z Centra pre výskum Alzheimerovej nemoci z Kalifornskej univerzity v Los Angeles dokáže zabrániť vzniku Alzheimerovej choroby a to hned niekolkými spôsobmi

Nielen že blokuje tvorbu beta amyloidových plakov, ale tiež bojuje so zápalmi. Dokáže rovnako znižovať hladinu cholesterólu, ktorý upcháva artérie, čím sa znižuje tok krvi do mozgu.

Šťáva z hrozna

Vedci zaoberajúci sa Alzheimerovou chorobou často hovoria, že čo je dobré pre srdce, je dobré i pre mozeg. Nové výskumi skutočne dokazujú, že tie isté polyfenoly obsiahnuté v červenom hrozne a šťave z hroza môžu podporovať zdravé srdce, ale rovnako môžu pomáhať pri udržaní zdravej mysle.

Vedci z lékarskej fakulty na univerzite v Cincinnati podávali po dobu toch mesiacov dvanástim starším ľuďom s klesajúcou pamäťou dennú dávku hroznového džusu alebo placebo nápoj. Potom zistili, že sa dobrovolníkom, ktorí pili hroznový džus, značne zlepšila ich priestorová pamäť a verbálne učebné schopnosti.

Lekári veria, že stejnako ako u ostružín, i polyfenoly z hroznového džusu zlepšujú komunikáciu medzi mozgkovými bunkami.

Losos

´Dalšia potravina, ktorá dokáže ochrániť nielen vaše srdce, ale i šedú hmotu mozgovú. Losos je významným zdrojom DHA, ktorá patrí medzi prevládajúce omega - 3 mastné kyseliny v mozgu. Lekársky experti veria, že DHA dokáže chrániť pred Alzheimerovou chorobou.

Losos je naviac prírodným zdrojom ťažko dostupného vitamínu D, ktorý podľa vedcov rovnako môže bojovať proti kognitívnemu poklesu. Súčasné štúdie publikované v Archives of Internal Medicine odhalila, že starší ľudia, ktorým chýba vitamín D, majú o 40% vyššiu pravdepodobnosť, že budú trpieť stratou pamäte spôsobenú vekom.

TOPlist